چالش‌های رسانه‌های اجتماعی و فرصت‌های آن

چالش‌های رسانه‌های اجتماعی چالش‌های رسانه‌های اجتماعی چالش‌های رسانه‌های اجتماعی و فرصت‌های آن                                                                         1

رسانه‌های اجتماعی را می‌توان قلب تحول دیجیتال دانست که افراد، روح آن را تشکیل می دهند. تحول دیجیتال، با استفاده از فناوری‌های نوظهور، راه‌های جدیدی در انجام امور پیش روی ما قرار می‌دهد. در حقیقت این تحول، مستلزم بهره‌مندی صحیح از این فناوری‌ها به‌منظور بهبود تجربه افراد است. این افراد مشتریان شما، کارکنان، شرکا و ذینفعان هستند.

رسانه اجتماعی به‌قدری حائز اهمیت است که اگر در تصمیم‌گیری‌های خود به آن توجه نکنید، شکست خواهید خورد. این فناوری بر تمام بخش‌های سازمان، ازجمله روابط عمومی، فروش، بازاریابی و خدمت به مشتری تأثیر می‌گذارد و برای شما قابلیت‌هایی به جهت تعامل مؤثر با افراد و کسب بینش از آن‌ها فراهم می‌کند.

برخلاف رسانه سنتی که از ارتباط یک‌طرفه بهره می‌برد، رسانه اجتماعی محلی است برای ارتباط چند سویه بین افراد که در آن محتوا و پیام‌های ساخته‌شده توسط کاربر اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین کسب‌وکارها دیگر نمی‌توانند صرفاً به ارسال پیام‌های خود پرداخته و مشتریان و کاربران را در تولید محتوا دخیل نکنند. ازآنجاکه در صفحه یک کسب‌وکار، صحبت در مورد برند تنها از طریق خود شرکت صورت نمی‌گیرد و مشتریان اطلاعات بسیار ارزشمندی از خود در این فضا به‌جای می‌گذارند، فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری در آن ایجاد می‌شود.

در این فضا، داده‌هایی حیاتی درباره مشتریان، علایق و رفتارهای آن‌ها ایجاد می‌شود که با تحلیل آن‌ها می‌توان به درکی عمیق از مشتریان دست یافت و تصمیمات کسب‌وکاری هوشمندانه‌تری اتخاذ کرد. این بینش و درک باعث می‌شود محتوا، محصول و خدمتی را به مشتری ارائه دهیم که به آن نیاز دارد و در این راه از بازخوردهایش در جهت بهبود این محصولات و خدمات و یا پاسخگویی به نیاز در حال شکل‌گیری او استفاده کنیم. این یعنی همان خلق ارزش برای مشتری.

 

چالش‌های پیش رو

از مهم‌ترین چالش‌هایی که در رابطه با رسانه‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم، عدم توجه به تفاوت رسانه‌ها، کاربرد آن‌ها و نبود درک صحیح نسبت به شیوه درست استفاده از آنها است. رسانه‌های مختلف، دامنه، هدف و عملکرد متفاوتی دارند که بسته به نوع کسب‌وکار و ارزش مورد انتظار، باید انتخاب شوند. درواقع شیوه‌ی مکالمه و انتقال دانش و اطلاعات در هر شبکه‌ی اجتماعی متفاوت بوده و شناخت درست از شبکه‌ی مورداستفاده، منجر به حرکت در جهت تسهیل ارتباط سازمان با مشتریان و کارکنان خود خواهد شد. از طرف دیگر، نوع محتوای به اشتراک گذاشته‌شده نیز کاملاً به هدف رسانه مرتبط بوده و باید با سبک محتوای رایج در هر شبکه هم‌خوان باشد.

از دیگر چالش‌هایی که در این زمینه کسب‌وکارها را تهدید می‌کند، حریم خصوصی و لزوم حفظ آن از جانب سازمان‌هاست. کاربران اطلاعات زیادی از خود در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارند، اما این بدان معنا نیست که نسبت به شیوه‌ی استفاده از اطلاعاتشان بی‌توجه باشند. شاید بتوان گفت یکی از مواردی که مانع توجه برخی کسب‌وکارها به شبکه‌های اجتماعی می‌گردد، لزوم حفظ حریم خصوصی افراد و نداشتن راهکار مناسب برای مواجهه و پاسخگویی با آن است.

چالش‌های رسانه‌های اجتماعی چالش‌های رسانه‌های اجتماعی و فرصت‌های آن svg xml  3Csvg 20xmlns 3D http 3A 2F 2Fwww

استراتژی مبنای کار است

نظارت و کنترل بر شبکه‌های اجتماعی و داشتن استراتژی مناسب برای واکنش نشان دادن نسبت به تعاملات مشتریان، از موارد دیگری است که در هنگام برنامه‌ریزی برای این شبکه‌ها باید موردتوجه قرار گیرد. آنچه مسلم است لزوم تعامل و پاسخگویی به مشتریان از طریق این کانال‌ها است. بااین‌وجود، در شرایط مختلف، شیوه‌های پاسخگویی متفاوتی وجود دارند که طبق برنامه و سطح تعامل مدنظر، بهترین آن‌ها باید انتخاب شود. همچنین پایش و نظارت دائمی بر محتوای این شبکه‌ها و انجام تحلیل‌های زمانی و محتوایی بر مبنای داده‌های کسب‌شده، موضوع دیگری است که در مواجهه با فضای پویای شبکه‌های اجتماعی باید موردتوجه و بررسی قرارگرفته و بر مبنای آن‌ها، بهبودهای لازم صورت گیرد.

به‌طورکلی، به همان اندازه که شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های مختلفی پیش روی سازمان‌ها و مشتریانشان قرار می‌دهند، عدم درک صحیح و برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از آن‌ها می‌تواند خسارت‌های مادی و معنوی زیادی همانند از بین رفتن وقت و سرمایه، نارضایتی مشتری، کمرنگ شدن ارزش برند و… به دنبال داشته باشد.

برای این‌که بتوان در کسب‌وکار خود تحولی ملموس ایجاد کرد باید استراتژی رسانه اجتماعی مناسبی را تدوین و اجرا کرد که با اهداف کسب‌وکاری هم‌راستا بوده و در تمام کانال‌های ارتباطی به‌صورت یکپارچه اجرا گردد. در این استراتژی باید با مشتریان ارتباط نزدیک برقرار کرده و بیش از آن‌که سخن بگوییم، شنونده خوبی باشیم.

 

رسانه‌های اجتماعی

استراتژیتحول دیجیتالرسانه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *